Viktig information för dig som ska ansöka om Lantmännenkortet för Aktiebolag

(knapp för ansökan hittar du längst ner på sidan)

Lantmännenkortet för aktiebolag har lanserats och vi räknar med många ansökningar som behöver hanteras. Vår kortutgivare SEB beräknar att det kan ta upp till 5 veckor innan din ansökan är behandlad. SEB kommer behandla ansökningarna i den ordning de kommit in och du kommer att få information om din ansökan godkänts eller inte via den e-postadress du angivit i ansökan.

  • Endast Aktiebolag med en (1) enskild firmatecknare och Enskild Firma kan ansöka om nya företagskortet. Lantmännenkortet kan tyvärr inte ges ut till andra företagsformer (bl.a. ekonomisk förening, KB, HB).
  • Endast aktiebolag med enkel ägarstruktur kan ansöka.
  • Ett allmänt tips som vi brukar ge våra kunder är att dubbelkolla så att företagsinformationen hos Bolagsverket är uppdaterad och relevant. Om er ansökan inte går att skicka in rekommenderar vi att ni ringer Bolagsverkets Kundtjänst telefon 0771-670670.
  • Endast huvudkortsinnehavaren (firmatecknaren) kommer att kunna administrera kort och beställa extrakort. Det innebär att inga övriga administratörer kommer att kunna göra detta.
  • Alla extrakortsinnehavare kommer behöva aktivera sina egna kort via webbläsare eller mobilapp.
  • På fakturan för Lantmännenkortet kommer INTE bruttobelopp, rabatt, moms och antal liter på drivmedelsköp att visas. Detta kan ni istället se på transaktionsnivå i Lantmännen Finansappen och på inloggade sidor på webben. Det går också att exportera en fil från appen och webben med de här uppgifterna.
  • Drivmedelsrabatterna är samma som på Agrolkortet och nuvarande drivmedelsbolag kvarstår förutom Volvo/Tanka.
  • Här kan ni läsa mer om våra allmänna villkor för Lantmännenkortet för Aktiebolag. 

När du ansöker om Lantmännenkortet vill vi informera att följande gäller för SEB:s handläggning av er ansökan:

SEB är skyldiga att genomföra vissa kontroller för att förstå din verksamhet och säkerställa att kundrelationen uppfyller lagkrav, inklusive regler avseende kundkännedom, penningtvätt och terrorismfinansiering.  

Det innebär att SEB kommer att be om information om din affärsverksamhet, ägarstruktur och ibland även ursprunget till dina tillgångar. 

I fall där SEB bedömer att det finns en högre risk, exempelvis vid affärsverksamhet i känsliga branscher eller länder, kan vi utföra en utökad kundkännedomskontroll för att skapa oss en bättre bild av dig som potentiell kund. Detta kan medföra längre handläggningstid men också att vi ibland inte kan bevilja dig/er Lantmännenkortet. 

Här kan du ansöka om Lantmännenkortet för Aktiebolag